De formule 1 door de ogen van een fanatieke fan:
Entry List 2009
Open brief aan Bernie Ecclestone:
Ede, 11-07-08
Betreft: Entry list 2009
Beste meneer Ecclestone,
Hoe gaat het met u?
Het is al een tijdje geleden dat we elkaar in de ogen hebben kunnen kijken. Al is het dan via ons tv-scherm. Vandaar dat ik op deze manier contact zoek.
Het valt me op dat u in een jaar tijd veel ouder bent geworden. Er is natuurlijk ook wel veel gebeurd. Spygate, de daaropvolgende monsterboete, een fantastisch einde van het WDC, het fenomeen Hamilton, je vriend en collega Mosley die af en toe laat afrossen, nu een eventuele afsplitsing van de FIA, om maar eens wat te noemen. U ziet eruit alsof u daaronder gebukt gaat.
Ik wil mijzelf dan ook aanbieden als uw assistente. Ik heb de entry list voor 2009 vast gemaakt. Ook voor mijn eigen gemoedsrust hoor. Mijn bloeddruk stijgt telkens naar grote hoogten als ik lees dat Raïkkönen misschien niet meer op de grid staat in 2009. Ook coureurs met wie je inmiddels een band hebt, na al die jaren, schijnen niet meer terug te komen.
Vandaar dat ik de vrijheid heb genomen u werk uit handen te nemen. Ik heb hiervoor de geruchtenmolen gebruikt en verder de prestaties van het lopende seizoen meegenomen. Ze staan in de volgorde van het constructeurkampioenschap van 2007.
Ferrari | BMW | Renault | Williams | Red Bull |
Raikkonen | Kubica | Massa | Rosberg | Webber |
Alonso | Senna | Sutil | Heidfeld | Vettel |
Toyota | STR | Honda | Force India | McLaren |
Trulli | Bourdais | Sato | Davidson | Hamilton |
Glock | Devaney | Nakajima | Button | Kovalainen |
De komst van Alonso naar Ferrari is natuurlijk een grote stap. Ferrari heeft een coureur nodig die een team om zich heen kan bouwen, mensen motiveren en een auto kan blijven ontwikkelen. Massa en Raïkkönen kunnen beiden goed overweg met hun rechtervoet, met name Raïkkönen kan zijn auto goed afstellen, maar Alonso is een completere coureur. Ferrari wil weer terug naar de tijd dat ze de concurrentie verpletterden en kan daarbij Alonso goed gebruiken. Het feit dat Santander Alonso wil volgen naar Ferrari heeft hier ook een belangrijke rol in gespeeld. Zij betalen immers het salaris van Alonso voor een groot gedeelte. Het zal een interessante strijd tussen deze twee coureurs worden. Als ze het beste in elkaar naar boven halen, moet het voor vuurwerk gaan zorgen!
BMW heeft met Kubica een topper in huis gehaald. Diverse teams trekken inmiddels de haren uit het hoofd dat zij het talent van de Pool onderschat hebben. Hoewel Heidfeld lijkt op te krabbelen uit zijn Duitse kuil, verbleekt hij volledig bij zijn teamgenoot. Hij lijkt geen voortrekkersrol op zich te kunnen nemen en blijft hangen op zijn niveau. Senna, het neefje van, gaat zijn debuut maken bij dit team. Senna zal deze kans met beide handen aangrijpen. Het wordt interessant om te zien wat de naam Senna voor verwachtingen geeft en hoe deze jonge coureur er mee om zal gaan. Vooralsnog lijkt hij zich er weinig van aan te trekken.
Renault lijkt de aansluiting met de top kwijt te zijn. Dit betekent dat zij een andere weg in moeten slaan. Alonso doet wat hij kan, het verschil met zijn teamgenoot Piquet Jr. is dan ook verbluffend. Dit heeft te maken met het talent van Alonso, maar ook met het feit dat Piquet Jr. de stap niet heeft kunnen maken. Het trieste resultaat is dat beide coureurs na 2008 de deur uitlopen om daar niet meer binnen te wandelen als racecoureurs. Piquet Jr. gaat vermoedelijk als testcoureur aan de slag bij Renault. Alonso vertrekt, zoals hierboven vermeld staat, naar Ferrari. Vrijkomende Massa zal hier een hartelijk welkom krijgen. Renault beschouwt hem als ‘de best mogelijke kandidaat’. De kans is groot dat Massa zich zal ontwikkelen als de leider van het team en Renault zal zo kleine stapjes kunnen blijven maken. Nog een stabiele kracht is goed, maar een hongerig talent kan ook een optie zijn. Sutil heeft zich inmiddels bewezen als talent. In races waarbij het grote snelheidsverschil minder van belang is, baant Sutil zich een weg naar voren. Hij staat dan ook te trappelen om in een betere auto te stappen
Williams zal Heidfeld met open armen binnenhalen. En Rosberg blijft waar hij zit, bij gebrek aan beter. Rosberg laat zien dat hij goed kan rijden, maar mist de overtuiging en het geluk om zich als topper te presenteren. Williams is geen team dat gokt, zij spelen het liefst op safe. Deze twee coureurs zullen af en toe eens in de puntjes te duiken. Maar meer dan dat zal het ook niet zijn.
Red Bull ziet Vettel als perfecte vervanger van Coulthard. En waarom ook niet? Het is een talent, heeft zich bewezen en is op zoek naar nieuwe kansen. Webber is de solide basis die dit seizoen meerdere malen boven zichzelf uitgestegen is. Hopelijk zet zich dit door. Coulthard gaat weer terug naar M(a)cLaren. Hij zal, naar verluidt, achter de kinderwagen gaan wandelen. Ik stel mij dan ook voor dat zijn MacLaren wandelwagen slicks en een achtervleugel krijgt. Misschien zal er ook wat sponsoring te zien zijn. Ook heeft Coulthard aangegeven interesse te hebben in een baan als teambaas bij de A1GP.
Toyota heeft al gemeld dat zij hun coureurs zullen houden. Trulli heeft nog een lopend contract en van Glock zullen ze deze verlengen. Wie zouden ze ook moeten aantrekken? Hun prestaties lokken de talenten niet naar zich toe. Af en toe een mooie quali en eerste stint zijn doelen die zij zich zullen stellen.
STR heeft hevige onderhandelingen met onbekende Devaney, F3 coureur. Zijn huidige teambaas onderhandelt met STR over overname en stoomt intussen zijn protegee klaar voor de hoogste raceklasse. Bourdais krijgt nog een jaartje om zijn kwaliteiten te laten zien.
Honda heeft momenteel twee coureurs die beiden geen contract voor 2009 hebben. Ondanks het feit dat Barrichello zich weer als een ‘broekie’ voelde bij zijn podiumplaats, zijn de prestaties van de sympathieke Braziliaan niet van dien aard dat hij zonder meer een contract voor 2009 krijgt aangeboden. Dit zal dan ook het laatste seizoen zijn van de coureur die er een lange F1-carriere op heeft zitten. Button heeft aangegeven weg te willen bij Honda. Vanwege zijn banden met Honda heeft Sato een goede kans om terug te komen in de wereld van de F1. Nakajima is een prima tweede coureur en zal het overgebleven zitje gaan vullen.
Force India heeft Sutil al verloren aan Renault en Fisichella heeft na een veelbelovende start zijn moede hoofd ten rusten gelegd. Hij heeft interesse getoond in een functie als teambaas in de A1GP. Daar zal hij meerdere ex-f1 collega’s terugvinden. Button en Davidson nemen beiden, bij gebrek aan beter, plaats in deze bolides.
McLaren is zeer tevreden met beide coureurs en wil deze dan ook beiden behouden. De relatie tussen de coureurs is prima en is een goede basis voor een langetermijnplanning. McLaren is ervan overtuigd de komende jaren op zijn minst mee te strijden voor de titels. De verwachting is dan ook hooggespannen. Hamilton raakt wel zijn titel ‘de nieuwe Senna’ aan Bruno Senna kwijt. Het is af te wachten hoe Hamilton met deze situatie om gaat. Hij doet zelf veel om deze bijnaam in stand te houden.
Met deze coureurs zal ook 2009 een superseizoen worden!
Maar zullen we nu weer teruggaan naar het huidige seizoen? Er gebeurt veel en er staan 3 coureurs aan de leiding. Als dat geen spannende strijd is, weet ik het ook niet meer. Eigenlijk zou niemand zich nog bezig moeten houden met volgend jaar. Laten we gewoon de focus houden op dit kampioenschap met deze strijders. En hopelijk wordt ook dit seizoen de winnaar pas bekend in Brazilië.
Ik hoop dat de lijst naar uw zin is. Mocht ik nog andere taken kunnen overnemen hoor ik het graag.
Hopelijk tot gauw!
Een toegewijde fan
Oja, ik ben natuurlijk wel benieuwd naar jullie mening op de entry-list. Zijn jullie het hiermee eens of moet ik de (geruchten)molen afbreken wegens onzinnige voorspellingen? In dat geval daag ik je uit om in het forum jouw vermoedelijke entry-list te maken. Shoot!